Ohjeita

Ohjeita simulaattorin ja tilan käyttöön

Tutustuthan näihin ohjeisiin ennen varaamaasi vuoroa! Näin sinulla jää enemmän aikaa pelaamiseen ja vähemmän ihmettelyyn :) Ohjeet löytyvät myös ohjekansiosta simulaattorilla.

 

Saapuminen Väylälle

Vuorosi alkaessa pääset sisään ovikoodilla, jonka saat varauksen yhteydessä sähköpostiisi. Näppäile numerokoodi ovella olevaan paneeliin ja paina lopuksi Yale-nappia. Pienen hetken kuluttua ovi avautuu.   

Kaikkien valojen yhteinen katkaisija on heti oven vieressä seinällä. Jos haluat vaihtaa ledi-valojen väriä, niille löytyy oma pieni kaukosäädin. Mikäli haluat kirkkaamman kattovalon päälle, sen katkaisin löytyy seinältä ulko-oven vasemmalla puolella sähkökeskuksen kyljestä. Simulaattorin kuva näkyy parhaiten, kun et pidä isoa kattovaloa päällä.  

Säilytystilaa ulkokengille ja -vaatteille löydät heti ovesta tultuasi oikealta. Huomaathan, että nurkassa olevan laatikon päälle ei saa istua, vaikka se onkin penkin näköinen! 

 

Laitteisto

Simulaattori laitteistoineen lähtee käyntiin yhdestä katkaisimesta, joka löytyy vihreältä seinältä näytön alapuolelta. Paina sitä ja odota hetki ohjelmiston käynnistymistä (noin 1 min), älä yritä käynnistää laitteita muualta.  Noudatathan laitteiston käyttöön liittyviä ohjeita. Ohjeita yleisimpiin ongelmatilanteisiin liittyen löytyy tämän materiaalin lopusta, mutta mikäli kohtaat ongelman, jota et ohjeiden avulla saa ratkaistua, olethan meihin yhteydessä. 

 

Pelaaminen

Lyöntialueelle voi tulla sukilla tai puhdaspohjaisilla kengillä, joissa ei ole pohjassa nastoja tai ruusukkeita. Tilasta löytyy valmiina muovitiit sekä pallot, joita saat vapaasti käyttää pelaamiseen vuorollasi. Muun kuin tilasta löytyvän tiin käyttö on kiellettyä. Jos haluat käyttää omia palloja, tulee niiden olla uudenveroisia eli täysin ehjiä, puhtaita ja merkkaamattomia. Pallot joissa on esim. naarmuja vahingoittavat lyöntikangasta. Voit käyttää tilasta löytyviä lainamailoja tai pelata omilla puhtailla mailoilla! Turvallisuussyistä lyöntialueella saa olla vain yksi henkilö kerrallaan. Lyöminen tapahtuu lyöntimattojen päällä ja lyödessä tulee huomioida riittävä etäisyys tietokoneen näytöstä ja tilan rakenteista sekä muista henkilöistä. Aseta pallo ennen lyöntiä lyöntimattoon merkatun neliön sisälle. Tämä kohta on optimaalinen lyöntitutkan toiminnan kannalta.

  

Peliasetukset

Trackman ohjelma avautuu tietokoneelle automaattisesti. Sen avauduttua voit valita valikosta haluamasi pelimuodon. Kirjaudu sisään Trackman-tunnuksella tai luo itsellesi sellainen, jos haluat tallentaa lyöntitietosi. Pääset kirjautumaan sisään lisätessäsi pelaajaa valitsemaasi pelimuotoon ja valitsemalla "sign in". Sisäänkirjautuminen onnistuu myös puhelimeen ladattavan Trackman Golf sovelluksen kautta, josta voit lukea näytön oikeassa yläreunassa näkyvän QR-koodin. Voit myös halutessasi pelata “guest” pelaajana. Kun olet aloittanut pelin, voit asettaa peliasetukset itsellesi mieleisiksi edit painikkeesta tai kolmen vaakaviivan takaa löytyvästä settings valikosta. Esimerkiksi lyönnin pituuden voi asettaa näkymään joko jaardeina tai metreinä.  

  

Ruuat ja juomat

Kahvinkeitin on varauksesi ajan veloituksetta käytössäsi ja kahvimaidot löytyvät jääkaapista. Jos keität kahvia, muista huolehtia suodatinpussi roskiin käytön jälkeen ja kahvinkeitin muutenkin siistiin kuntoon. Simulaattoritilaan saat tuoda myös omia eväitä. Jääkaapista löytyy maksullisia virvoitusjuomia, joiden ostaminen tapahtuu Mobilepayn kautta. Kaikkien virvoitusjuomien hinta on 2,5€. Voit maksaa virvoitusjuomat oheisella Mobilepay lyhytnumerolla tai QR-koodin kautta.  

  • Lyhytnumeroa käyttäessäsi avaa MobilePay-sovellus ja valitse Lähetä. Näppäile lyhytnumero ja valitse Väylällä, sitten klikkaa “virvoitusjuoma”, valitse kuinka monta juomaa ostat ja paina sitten “jatka”, jolloin pääset maksamaan.  
  • QR-koodilla maksaessa valitse sovelluksessa Skannaa ja lue QR-koodi, joka löytyy jääkaapin vierestä. Sovellus vie sinut suoraan Väylällä sivulle. Klikkaa “virvoitusjuoma”, valitse kuinka monta juomaa ostat ja paina sitten “jatka”, jolloin pääset maksamaan. 

 

Lähtiessä

  • Varauksesi loppuessa huolehdithan omat jälkesi kuntoon, jotta seuraavan on mukava tulla pelaamaan! Panttipullot voi laittaa niille varattuun astiaan sohvan takana ja roskat jääkaapin vieressä olevaan roskikseen. Tilalta löytyvät pallot ja tiit kerätään pallokoppaan. 
  • Sammuta tietokone työpöydän alapalkista tai aloitusnäytöltä löytyvästä virtapainikkeesta. Odota, että tietokone on sammuttanut itsensä ja paina sitten vihreällä seinällä oleva kytkin off- asentoon.
  •  Varauduthan lähtemään noin 5 min ennen varauksesi loppua, jotta seuraavana tuleva pelaaja pääsee aloittamaan vuoronsa heti tasalta.
  • Muistathan lähtiessäsi sammuttaa valot ja tarkistaa, että muistit ottaa kaikki tavarasi mukaan. Varmista myös lähtiessä, että ovi lukkiutuu. 

 

Ensimmäistä kertaa simulaattorissa pelaamassa

Jos olet ensimmäistä kertaa simulaattorissa pelaamassa eivätkä ohjelmisto ja sen eri mahdollisuudet ole vielä tuttuja, niin näillä vinkeillä pääset alkuun. Ensin voit lähteä kokeilemaan esimerkiksi rangella lyöntiä saadaksesi tuntumaa lyönteihin.  

  • Trackmanin alkuvalikosta (select activity) valitse "Practice" ja sitten “Range”. 
  • Lisää haluamasi määrä pelaajia "Add player" painikkeesta. Voit lisätä pelaajat vieraspelaajina painamalla "add guest" tai kirjautua sisään Trackman käyttäjällesi, jolloin lyöntitietosi tallentuvat sinulle. Sisäänkirjautuaksesi voit klikata "sign in" ja kirjautua Trackman- tunnuksellasi tai luoda sellaisen. Toinen vaihtoehto sisäänkirjautumiseen on mennä puhelimelle ladattuun Trackman Golf sovellukseen ja valita "Quick login". Tällöin pääset lukemaan näytön oikeassa yläreunassa näkyvän QR-koodin ja käyttäjäsi ilmestyy pelaajiin. 
  • "Game settings" painikkeen takaa löydät peliasetuksia, joita voit halutessasi säätää.
  • Aloittaaksesi pelaamisen paina "start practice".
  • Ennen lyöntiä valitse, millä mailalla olet lyömässä. Jos vaihdat mailaa, muista tehdä vaihto myös koneella, jotta simulaattori tallentaa lyöntitiedot oikein. Mailan saa vaihdettua alareunasta mailan kuvaa klikkaamalla.
  • Saat lyönnistäsi dataa lyöntikankaalle vasempaan reunaan sekä vihreällä seinällä olevalle näytölle. "Edit" painikkeesta pääset halutessasi muokkaamaan, mitä tietoja lyönnistä tulee näkyville.

 

Rangella lämmittelyn jälkeen voit lähteä pelaamaan kierrosta jollain kentällä 

  • valitse alkuvalikosta “Courses”, jolloin avautuu lista kentistä. Hakupalkista voit halutessasi hakea tiettyä kenttää tai maata.  
  • Valitse mieluisesi kenttä 
  • Luo ja nimeä oikea määrä pelaajia. Voit joko kirjautua sisään Trackman tunnuksillasi, jolloin lyöntitietosi tallentuvat käyttäjälle (tarkemmat ohjeet ylempänä Rangen peliohjeissa) tai pelata “Guest” pelaajana. Jokaiselle pelaajalle voi asettaa oman värin ja oikean tasoituksen sekä valita, miltä tiiltä pelaa. 
  • "Game settings" painikkeen takaa pääset pelin asetuksiin, joita voit halutessasi säätää. Tämä ei ole kuitenkaan pakollista vaan voit lähteä myös suoraan pelaamaan.
  • Aloita peli oikealta löytyvästä "Start game" napista 
  • Tässäkin pelimuodossa valitse ennen lyöntiä valita pelissä maila, jolla aikoo lyödä 
  • Voit säätää lyönnin tähtäystä hiirellä kuvan oikeassa laidassa näkyvästä pienestä kuvasta, jossa pelaamasi väylä näkyy ilmakuvana.

 

Yleisiä ongelmatilanteita 

Laitteisto ei tunnu lähtevän käyntiin: Kokeile painaa vihreältä seinältä löytyvä kytkin off asentoon ja odota sen jälkeen noin 30 sekuntia. Paina tämän jälkeen kytkin uudestaan on asentoon.

 

Kuva näkyy kankaalla huonosti/himmeänä: Sammuta kirkas kattovalo ja pidä vain himmeämpiä valoja päällä (jalkalamppu, led-nauhat sekä vihreässä palkissa kiinni olevat spottivalot) 

 

Lyöntitutka ei tunnista lyöntien suuntaa oikein (tutkan kalibroinnissa on ongelmia): Huomaathan, että simulaattori ei ole lyöntien tunnistamisessa täysin tarkka vaan pientä heittoa voi olla. Jos lyönnit tuntuvat kuitenkin lähtevän selkeästi väärään suuntaan, voi simulaattorin kalibrointi olla asetettuna väärin. Ethän yritä korjata tätä ongelmaa itse vaan ota meihin yhteyttä, niin selvitetään ongelma yhdessä.